Sunday 3 February 2013

RUMPAI LAUT 100gram






Nutrition Facts (Serving Size : 100g)
Calcium
671mg
Iron
671mg
Magnesium
661mg
Phosphorus
139mg
Sodium
6.31%
Salinity
15.7%
Ph on 4% solution
7.6%
Energy
266kcal
Protien
0.73g
Carbohydrate
59.9g
Total Lipid
0.05g
Water
91.32g
Fiber
0.5g
Ash
1.36g



Jenis rumpai laut yang sesuai untuk kegunaan manusia termasuk agar, Irishmoss, rumpai laut, laver, spirulina dan wakame. Walaupun kandungan mineral berbeza-beza mengikut jenis rumpai laut, lima macrominerals adalah biasa dalam jenis rumpai laut. Kuantiti mineral surih, yang diperlukan dalam kuantiti yang sangat kecil, juga berbeza-beza mengikut jenis rumpai laut, tetapi besi, zink, tembaga, mangan dan selenium muncul dengan frekuensi tinggi.

Kalsium
Kalsium dalam rumpai laut dari 17mg setiap 2-sudu besar. berkhidmat dalam rumpai laut untuk 1mg setiap berkhidmat dalam spirulina. Salah satu mineral yang paling penting bagi manusia, kalsium dalam badan melaksanakan banyak fungsi. Ia membantu badan anda membina dan mengekalkan tulang dan gigi yang kuat, darah beku, menghantar dan menerima isyarat saraf, memerah dan berehat otot, mengekalkan denyutan jantung yang normal dan hormon melepaskan. Kalsium yang mencukupi selama bertahun-tahun boleh membantu mencegah osteoporosis.


Kalium
Dengan 36mg setiap hidangan 2-sudu besar. Dikelaskan sebagai elektrolit dalam badan, kalium adalah penting untuk fungsi yang sepatutnya semua sel-sel, tisu dan organ-organ. Ia membantu mengawal keseimbangan asid-bes badan serta aktiviti elektrik jantung. Kalium juga terlibat dalam pertumbuhan badan yang normal, membina otot, sintesis protein dan metabolisme karbohidrat.


Natrium
Kandungan natrium dalam rumpai laut adalah berbeza-beza. Natrium membantu fungsi otot dan saraf serta mengekalkan keseimbangan cecair dalam badan. Walaupun natrium adalah nutrien penting, kebanyakan rakyat Amerika makan jauh lebih daripada pengambilan harian yang disyorkan 1,500 mg sehari. Orang yang sentiasa makan dengan baik di atas paras ini mungkin mempunyai natrium membina dalam darah mereka.

Magnesium
Magnesium dalam badan adalah penting untuk pengecutan otot dan kelonggaran, pengeluaran tenaga dan pengangkutan, pengeluaran protein dan beberapa fungsi enzim.


Iodin
Iodin merupakan mineral yang penting untuk kesihatan, dan rumpai laut mengandungi sejumlah besar iodin. Ini adalah mineral penting untuk fungsi tiroid yang sihat. Kekurangan iodin adalah punca yang paling biasa untuk mencegah kerosakan otak. Alga coklat mempunyai kandungan iodin tertinggi, tetapi alga merah dan hijau mengandungi lebih daripada iodin yang cukup bagi elaun harian yang disyorkan. Menurut Institut Perubatan Tradisional, orang dewasa perlu mengambil 150 mikrogram sehari, 1 g coklat alga mempunyai 500 hingga 8,000 mikrogram iodin, dan 1 g alga hijau atau merah boleh menyediakan 100-300 mikrogram.


Serat
Kira-kira satu pertiga kepada satu separuh daripada berat kering dalam rumpai laut adalah serat. Rumpai Laut mempunyai kebanyakannya serat larut, yang bertukar menjadi gel apabila dilarutkan dalam air. Serat larut melambatkan pencernaan dan menghalang penyerapan gula dan kolesterol. Kerana kandungan serat yang tinggi, rumpai laut digunakan untuk mengeluarkan suplemen serat dan aditif makanan yang meneroka sifat gel membentuk gentian rumpai laut. Gentian rumpai laut termasuk carrageenans, fucans, ulvans, agars, xylans, dan laminarans. Dua yang terakhir adalah prebiotik yang berpotensi kerana mereka merangsang pertumbuhan bifidobakteria berfaedah di dalam usus.


Sumber : http://www.livestrong.com/article/335814-what-nutrients-are-in-seaweed/#ixzz2KYiA8kg1


No comments:

Post a Comment